Kedvenc Strandjaink Madeirán
top of page
Keresés

Praia Formosa

Az én abszolút kedvencem. Ennek több oka is van.

1. 5 percre van az otthonomtól, reggelente ide járok futni. Amikor elindulok, még szinte sötét van és csak pár ember lézeng a parton, főleg futók és kutyások, esetleg egy-egy pecás. Az éttermek még üresek, minden éledezik, csendes, sokkal intenzívebben hallani a hullámokat. Majd szép lassan felkel a nap, megcsillan a vizen és a széles fekete homokon, ha épp apály van. Visszafelé megállok pár percre és csak csodálom a színeket, a hangulatot, a hullámokat. Még sosem volt két egyforma napfelkelte, a víz vagy nyugodt vagy óriás hullámok vannak, az ég ezer színben pompázik. Mindig is imádtam az alkonyatot és a pirkadatot, kislány koromban sokszor próbáltam elkapni azt a pillanatot amikor világosból sötét, sötétből világos lesz. Képes voltam órákig kint ülni emiatt. Itt ezt az átmenetet a természet mesterszintre fejlesztette. Sajnálom, ha egy reggelt is ki kell hagynom, mert számomra így indul tökéletesen a nap. Feltöltődve érkezem haza ébreszteni a családot.

2. Van kutyás strandja. Ezt nem kell ragozni, van egy kiskutyám, nyilvánvaló, hogy előnyben részesítem a kutyás strandokat. A kutyusunk, akit Madeirán adoptáltunk és a Brownie nevet kapta még nálam is jobban szeret itt lenni. Hatalmasakat fut akár a galambokat vagy a sirályokat kergetve, akár egy haver kutyával ha épp összetalálkoznak. Ezenkívül imád ásni is.

3. Köves strand. Tudom, hogy a homokos strandok sokkal menőbbek, de én nem szeretem annyira a homokot. Ha bekenem magam napolajjal és kifekszem egy törölközőre a homokban, 2 perc múlva az egész testem csupa homok. Nekem jobban fekszik a köveken leteríteni egy plédet. Szerencsére lapos, sima kövekről van szó. Tökéletes kis fekhelyet lehet kirakni belőlük. A homokot így sem ússzuk meg teljesen, mert közvetlenül a parton már csak homok van. Apály-dagálytól függően széles vagy csak egy keskeny sáv. A homok itt fekete és olyan, mintha arany/ezüst színű kristályosan csillogó szemcsék lennének benne.

4. 5 étterem/bár van a parton, jó zenével és szuper jó árakkal, finom a kávé, már tudjuk melyikben a legfinomabb a reggeli, a tonhalas toast, a levesek, a saláták, a tintahal, melyikben érdemes vacsorázni, mert a fekvése miatt sokkal szebb a naplemente. Tudjuk melyikben dolgoznak a leggyorsabban és belefér egy parti ebéd is az ebédidőnkbe. A legtöbb étteremben baromi lassúak, akár 2 óra is lehet, mire végzel. Ha nyaralsz vagy vacsorázol ez ok, ha egy óra múlva meetinged van, akkor nem.

5. A naplemente (főleg télen) lélegzetelállítóan szép. Télen a naplemente teljes és közvetlenül látható a partról, ahogy eltűnik a nap a horizonton. Nyáron nincs közvetlen naplemente, mert a hegy mögött megy le a nap, de az eget így is ezer színűre festi, ez sem egy utolsó látvány. Egyszerűen csodálatos.

6. Van masszázs és strandröplabdapálya a parton, amiről nemrég kiderült, hogy strandfoci, de mindegy, lehet használni ha üres bármire, amire akarod. Az egyik egyesület építette ki és szabadon használható, amikor nekik nem kell. Megkérdeztük.

7. Itt döntöttük el, hogy Madeirára költözünk. Szóval számomra ennek a strandnak érzelmi jelentősége is van. Szerencsére sikerült úgy házat vennünk, hogy 5 percre lesz innen, így nem kell megválnunk a kedvenc partunktól. Mindegy melyik évszakban, melyik napszakban vagy milyen időben, mindig megéri egy félórát a köveken üldögélni. Csak nézni a hullámokat vagy inni egy kávét, enni valami finomat, lehozni a kutyát vagy iskola után kiülni a gyerekekkel. Egészen elképesztő mennyi időt el tudnak tölteni itt. Építenek, tüzet csiholnak, főzöcskéznek, eszközöket eszkábálnak kőböl és hínárból. A kreativitásuk szárnyal, friss levegőn vannak, mozognak, boldogok ők és anya, apa is. Kell ennél több?

Machico

Machico kb. 20 perc Funchaltól és aranyhomokos strandja van, ennek minden előnyével és hátrányával. Csodaszép, tükörsima, türkizkék víz, kényelmes meleg finom homok, napernyők, strandröplabdapálya, fagyizó, churros-os a parton. A gyerekek imádják ezt is. Egy szuper jó strandolós napot lehet itt eltölteni hétvégenként. Éttermek ugyan nincsenek közvetlenül a parton, de 5 perc séta közelségben már vannak. Ennek a hátránya, hogy már nem ülsz be bikiniben vagy egy törölközőbe csavarva, mint a Praia Formosan, hanem picit összekapod magad, szóval inkább a strandolás végére szoktuk ütemezni, mikor már megszáradtunk és felöltöztünk. Itt is van strandröplabda és strandfoci pálya. Közel van a reptérhez és így láthatod a strandról a repülőket jönni menni... Landolásnál lényegében azt látod, ahogy frontáliasan beleszáll a repülő a hegyoldalba. Először a szívem megállt, aztán szép lassan megszoktam a látványt.

Seixal

A természet igazi csodája. Seixal lélegzetelállítóan gyönyörű környezetben van. A víz széles hullámokban, fehéren fodrozódik végig a fekete csillogó homokon, ami ennek köszönhetően olyan puha és légies lépteket tesz lehetővé a parton, mintha egy szivacson sétálnánk. A látványon kívül számunkra ez a legkülönlegesebb itt. Fotós szemmel egy igazi paradicsom, rengeteg gyönyörű felvételt lehet készíteni. A kisfiam szerint, Seixal olyan, mintha a Jurassic World-ben lennénk, és bármikor felbukkanhatna egy T-Rex a fák mögül. Picit messzebb van Funchaltól, körülbelül 1 óra autó út, de tökéletes kikapcsolódást, kizökkenést jelent a mindennapokból. Nekünk ez is inkább hétvégi program.

Calheta

Körülbelül 30 perc autó út Funchaltól, egy másik aranyhomokos strand Madeirán. Ez lényegében egy épített öböl. Egyből két strandon találja magát az ember, hiszen egymással szemben építettek ki két hatalmas hullámtörőt ami lényegében körülöleli a strandot, létrehozva ezzel két csendes nyugodt vizű öblöt. Eldönthetjük, hogy a jobb vagy a bal szárnyban telepedünk le, mindkettő a part és a hullámtörők között aranyhomokos parttal rendelkezik. Mi főleg a jobb szárnyban szoktunk letelepedni, ahol van egy fizetős napágyas rész, egy modern játszótér szuper kilátással, amit a gyerekek nagyon szeretnek és étterem-snack bár. A másik oldalon is van minden, plusz egy darus bungee jumping. Erről az oldalról remek kilátás nyílik rá, 10 percenként végig lehet nézni egy-egy bátor ugrást. Ez a strand is szuper időtöltést és kikapcsolódást ígér. Itt nincsenek nagy és erős hullámok, abszolút biztonságos kisgyerekes családoknak is.

Porto Moniz

A természetes medencéiről híres. Ez a strand és a környéke kihagyhatatlan, ha Madeirán jársz. Egy egy hetes nyaralásba mindenképp ajánlom beépiteni. Csodaszép, úgy ahogy van. Van egy szépen kiépített és egyben fizetős strand, amit a sziklák közé mesterségesen beillesztettek, de a hullámok be-becsapnak, ezzel természetes hullámmedencét hozva létre. Fehér lépcsők vezetnek a vízbe, mintha egy medencébe mennél, de mégis az óceánban vagy. Közvetlenül mellette van az ingyenes természetes medence, ami szintén csodaszép és különleges. Egy szuper délutánt lehet itt eltölteni a gyerekekkel. Van a part menti sétányon játszótér, szabadtéri fitness, mindez pazar kilátással, rengeteg étterem és kávézó és akit érdekel, jó sok pokemon is bujik a környéken, különleges és ritka példányok. Mivel Porto Moniz az északi parton van, előfordulhat, hogy pár fokkal hüvösebb van, mint Funchalban. Az is lehetséges, hogy míg Funchalban nyugis napos idő van, Porto Monizban kissé viharosabb és a magasra csapó hullámok miatt lezárják a strandokat vagy egy részüket. Ezzel érdemes tisztában lenni, de ez ne vegye el senki kedvét, mert akkor is gyönyörű látványban és természeti csodában lesz része, ha épp nem strandolhat ott. Sőt! Mi van, hogy azért megyünk, hogy az "óriás" hullámokat nézzük. Hazafelé pedig útba lehet ejteni Seixalt, Calhetát vagy a többi strandot a déli parton.

Aki nem szeretne Funchalból elmozdulni, annak sem kell nélkülöznie a strandokat.

Fizetős strandok Funchalban:

• Praia da Barreirinha

• Lido

• Ponta Gorda

• Doca do Cavacas

Ezekre napi jegyet vagy bérletet lehet venni a helyszínen. Az ár nagyon kedvező, egy 20 alkalmas bérlet esetén körülbelül 1 euróra jön ki alkalmanként. Névreszóló kártyát kapsz, amit később már csak le kell húzni, ha be akarsz lépni bármelyik strandra. Ezt azért szeretjük nagyon, mert nem kell sorban állni, bármikor bármelyik strandra beléphetünk vele. Ha valaki nem akar strandolni, akár csak egy séta is megéri a part mentén ezeket felülről, oldalról megcsodálni, a Lidonál megállni egy fagyira vagy a végén a Doca do Cavacasban ebédelni vagy inni egy koktélt és csak élvezni a napsütést és a kilátást.

Mi a Lidóhoz rendszeresen lejárunk csütörtökön suli után egy német társasággal, csak a park és a kosárlabda palánkok miatt. A gyerekek fociznak, kosaraznak, mi beszélgetünk vagy beállunk táncolni, ugyanis csütörtökönként tart salsa órát Karsten, egy ugyancsak német ismerős, aki egyébként mindenkit szívesen lát a csapatban, aki szeretne egy jóhangulatú salsa, merengue, bachata órán részt venni a naplementében.

Szabadstrandok:

• Praia Formosa

• Praia de São Tiago

• Gavinas

Ezenkívül vannak még privát strandok, amik a Clube Naval-hoz tartoznak.

A felsoroltakon kívül is számtalan strand van még Madeirán, én most itt csak a mi kedvenceinket említettem, illetve próbáltam iránymutatást adni azoknak, akik először járnak a szigeten.

Egy ráadás a végére az Aquaparque Madeira Santa Cruz-ban. Ez csak főszezonban van nyitva, tehét szigorúan csak a nyári hónapokban. Ha valaki egy hétre jön ide nyaralni, számára nem ez a fő attrakció, de nekünk akik itt élünk, a gyerekekkel egy szuper program, nagy csúszdák vannak, egyenes, tekergős, fedett-sötét, nyitott, sodrás stb. Ami kell. Ezt csak megemlítettem, ha valaki épp erre vágyik, ilyen is van. Mi mindig jól érezzük ott magunkat, de mi már csak ilyenek vagyunk. Imádunk Madeirán mindent, meg egyébként amúgy is többnyire mindennel elégedettek vagyunk, amit az élet ad.

Egy csodás napunk itt nyárról:

Ha érdekelnek rövidebb, naprakész bejegyzések tőlem, kövessétek a facebookon az abigelet nevű oldalamat.