Madeira gyerekkel
top of page
Keresés

Tudtátok, hogy 2022-ben Funchalt választották Európa gyereknevelésre legalkalmasabb városának? Nekem ebben semmi meglepő sincs, mert én is így gondolom, nem hiába költöztünk ide. Amellett, hogy biztonságos, rengeteg lehetőséget, szépséget és színes programokat kínál a gyerekes családoknak. Összegyűjtöttünk a gyerekeimmel pár olyan programot, helyet, amiket ezeknek a családoknak kimondottan ajánlunk. Mivel ebben az én két tündérkém keze is mélyen benne van, biztosra vehetitek, hogy a tieitek is élvezni fogják a programokat, hisz ki tudná náluk jobban, hogy mire van szüksége egy gyereknek.

Akinek gyereke van, az tudja, hogy a strandolás mindig jó ötlet, azzal nem igazán lehet mellé fogni. Madeirán a strandokból nincs hiány. Homokos, köves, természetes vagy épített medencés, ingyenes vagy fizetős, állami vagy magán lehet válogatni. Praia Formosa, Machico, Calheta, Seixal, Porto Moniz, mind mind remek ötlet, akkor is, ha nincs kimondottan meleg. Ezekről azonban már kimerítően és részletesen írtam egy másik bejegyzésben, amit itt olvashattok.

A játszóterezés szintén egy jolly joker, de szerencsére abból is akad Madeirán bőven. Nem fogom mindet felsorolni, mert ki épp hol van, biztosan talál egyet a közelben, ha elindul sétálni. Csak néhányat említenék meg, amiket kimondottan szeretünk és jónak láttam ebbe a listába beilleszteni.

Jardins do Garajau

A legeslegjobb szerintünk a Jardins do Garajau. Az én gyerekeim imádják, én is imádom, mert leizzasztja őket, miközben én az étterem teraszán nyugodtan hátradőlhetek és ihatok egy teát, kávét. Mielőtt megköveztek hozzá kell tennem, hogy az én gyerekeim már 9 és 11 évesek, nem szükséges őket csúszdáról csúszdára kísérnem, az étteremből is remekül szemmel lehet tartani őket. Szép környezetben, aránylag hatalmas területen csúszdázhatnak, mászhatnak, futkározhatnak.

Santa Catharina Park

A másik nagy kedvenc. Szépen ápolt fű, kis tavacska szökőkúttal, színes virágok és gyönyörű kilátás jellemzi ezt a parkot. Lehet heverészni, játszani, gyíkokat lesni és nagyokat játszani a park tetején lévő játszótéren, ahonnan pazar kilátás nyílik a funchali kikötőre. Főleg télen, amikor előfordul, hogy egyszerre három óceánjáró is áll benn. Aki nyaralni jön és nem tervezi elhagyni Funchalt, annak ez remek alternatíva Garajau helyett.

santa catharina park playground

Lido, Jardim Panoramico, Ilha park

Szintén Funchalban, nem messze a belvárostól Sao Martinho felé található. Itt is hatalmas füves terület áll rendelkezésre, lehet focizni, tollasozni, frizbizni, fagyizni és kosarazni is. Remek éttermeket lehet találni, ha elindulunk a sétányon Camara de lobos felé. Az enotel hotelt elhagyva lassan elérkezünk a Jardim Panoramico-hoz, ahol van egy kinti, de mégis fedett játszóház trambulinokkal és egyéb ugrálós játszóházas dolgokkal. A neve: Ilha Park. Ide be kell fizetni a gyereket, ez nem ingyenes. Viszont nem drága és megéri mert a gyerekek századjára is mindig élvezik.

A Jardim Panoramicot azért is szeretjük nagyon, mert közel van hozzánk, mi oda járunk Padelezni, a gyerekeink is ott tanulnak

és van egy minigolf pályájuk is, ami szintén jó kis családi szórakozás, ha elég nagyok már hozzá a gyerekek. Mindehhez társul egy lenyűgöző kilátás az óceánra, a pálmafákkal szegélyezett sétányra és a profi padel játékosokra. Van egy remek kis éttermük is, ahol fincsi csirkefalatokat, salátákat, wrapokat, lehet enni, isteni finom White Sangriájuk van és a minden gyerek kedvence a Churros is kapható. Aki Funchalban jár, ne hagyja ki ezt a helyet. Itt csodák történhetnek. Amikor mi először jártunk a szigeten, az akkor 8 éves kisfiam, (aki egyébként nem egy szószátyár gyerek, amikor beszél, annak jelentősége van) egy almás Brisával a kezében, izzadtan az Ilha parki ugrabugra után, hátradőlt a székében, nézte a Padelosokat, az óceánt, a naplementét és azt mondta: Ez az élet anya! December 29 volt és 26 fok. A hamburgi hideg után, ahol délután 4kor már sötét volt, nekik ez maga volt a paradicsom. Nekünk is. 2 hónap múlva ideköltöztünk, most odajárnak Padel edzésre. Ilyen az élet.

Ilha das Aves Madeira

Gyerekekkel remek kirándulási lehetőség a Vogelpark, mi csak így hívjuk, de nem véletlenül, mert több, mint 300 madár található itt, amelyek 40 egzotikus fajt képviselnek különböző országokból, több, mint 7000 négyzetméteren Ribiera Brava közelében. Ez a park lényegében egy helyi, a Macedo család magángyűjteménye. Kellemes napot lehet itt eltölteni, szép környezetben.

Parque Tematico

Hasonló kellemes kikapcsolódás családok számára a Parque Tematico. Itt nem csak madarakkal, hanem más állatokkal is találkozhatnak a gyerekek. A fő látványosságuk a struccfarm, ahol jól megtermett példányokat láthatunk ide oda futkosni a kerítés mellett. Ezenkívül itt lehet ismerkedni a helyi tradíciókkal, kézműveskedni, bolo do Cacot dagasztani, megtekinteni Madeira tradicionális kis házikóit belülről. Mivel ez a park Santanaban van az északi parton, érdemes vinni magunkkal pulóvert, télen esőkabátot, mert amíg Funchalban 22 fok és napsütés van, előfordulhat, hogy Santanaban esik és 15 fok van. Mi jártunk így, higgyétek el elfér az esőkabát, gumicsizma a csomagtartóban, ha északra mentek. Ha viszont már úgy is ott vagytok, ki ne hagyjátok a Santanai házikókat a főtéren és menjetek el túrázni a Caminho para todos-ra.

Caminho para todos

Ez a túra, ahogy a nevében is benne van, egy kellemes séta mindenkinek. 2 km hosszú, nincs benne szintkülönbség, nem szakadék szélén megy, elengedheted bátran a gyereket, kutyát. Van benne színes rét, kis vízesés, gyönyörű sűrű erdős rész, olyan fákkal, hogy azt vártam mindjárt megszólítanak. Nekem a Fanali babérerdő, nem okozott ekkora élményt, mint ezek a fák itt. Ha valaki szereti a gyűrűk urát, ezt látnia kell, érteni fogja miről beszélek. Gyerekkel ez a túra mindenképp ajánlott.

Balçoes

A másik kedvenc túraútvonalunk, itt sem kell stresszelni, hogy előre szalad a gyerek, nyugodtan lehet élvezni a friss levegőt, napsütést, szabadságot. Amikor már azt hiszitek, hogy lementetek a térképről és a semmi kellős közepén vagytok, ott találtok majd egy éttermet, ahol isteni paradicsomlevest ehettek egy nagy tükörtojással a közepén, olyan jó madeirai módra, ez amilyen abszurd olyan finom, légy nyitott. Viszont azt ajánlom, hogy ne csábuljatok el odafelé, visszafelé is ott lesz még. Csak egy picit kell továbbmenni és már ott is vagytok a hatalmas teraszon a szakadék fölött, ahol a madárkák a kezetekre szállnak. Egyébként megsúgom, hogy bárhol odamennek hozzátok, ha egy kis morzsát felkínáltok nekik. Mivel túl sok turista eteti a madárkákat mostanában, ezért sok helyen már nem nézik jó szemmel ha eteted őket, mert attól félnek, hogy árt nekik a glutén.

25 vízesés (Cascata das Vinte e cinco fontes)

Ha a gyerekek nagyobbak, be lehet vállalni ezt a gyönyörű, de hosszabb és itt ott veszélyesebb túrát. Nyáron nem ajánlom. Keskeny szakaszok vannak benne, nem éppen túlbiztosítva és ha sok a turista, akkor bizony baj lehet belőle, mert vannak akik tolakodnak vagy már visszafelé jönnek és éhesek, szomjasak, türelmetlenek és mennek, mint a meszes, majd eltapossák a gyerekeket és véletlenül sem figyelnek rá, hogy úgy kerüljék ki őket, hogy ne ők kerüljenek a szakadékos oldalra. Ezenkívül ott vannak a youtuberek, akik az egész túrát a mobiljuk szelfi kameráján keresztül teszik meg és esélytelen, hogy észrevegyék a kicsiket, mivel folyamatosan felfelé néznek és tudósítanak a közönségüknek. Nagyon idegesítő, főleg, hogy el kell engedni a gyerek kezét, mert csak libasorban lehet haladni. Ez szülőként stressz. Nulla kikapcsolódás, folyamatos figyelés, aggódás. Viszont télen, szezonon kívül, egy kellemes, stresszmentes séta, lélegzetelállítóan szép környezetben, amit mindenképp ajánlok azoknak, akik szeretnek túrázni.

Delfinles

Ez gondolom mindenütt ugyanolyan a világon, aki bírja a hajózást, annak egy rendkívüli élmény, aki nem, az 3 órán keresztül hányni fog. Mi már sokszor voltunk, delfint minden alkalommal láttunk, Bálnát és teknőst egyszer. Legutóbb rókát is sikerült látnunk mivel az egyik kis vendégünk nem bírta a hajózást...

Igazából mindegy melyik társaságot választod, fapados vagy luxus, a különbség annyi lesz, hogy kapsz ingyen inni, enni valamit vagy veszel magadnak. A hajók összedolgoznak, kommunikálnak, ha az egyik talál egy delfinrajt, a másik is odamegy. Nincs rivalizálás. Van egy különleges hajó, a Santa Maria, ami a gyerekeknek nagy szám lehet. Az alagsorában van egy kis múzeum, ami úgy van berendezve, mintha Kolumbusz épp csak kilépett volna pár percre. Itt az árban benne van egy szelet kis Madeirai torta és egy kis pohár madeira wine, ami mennyei együtt. Ez nem megy delfinlesre, hanem a Cabo girao felé kanyarodik és ott lehet fürdőzni egy kicsit, ha jó idő van.

Bálna múzeum

Érdekes lehet egy esős napon ellátogatni Canical-ba a bálna museumba. Itt mindent megtudhatunk amit akarunk és még annál is többet Madeira és a Bálnák közös történelméről, a bálnavadászatokról, majd azok betiltásáról. Belekukkanthatunk a bálnafigyelő távcsőbe és ha szerencsénk van, még fókát is láthatunk. Ez a hely egy szuperül felépített, látványos, modern, multimédiás eszközökkel felszerelt múzeum. Van egy 3D terem is.

CR7 múzeum

A focit kedvelő fiús családok minden bizonnyal kellemes élményeket szerezhetnek a Funchal kikötőjében található Christiano Ronaldo múzeumban. Ő madeira büszkesége, innen származik, a kikötőben szállodája is van, remek étteremmel, tetőterasszal, ahol bizonyos napokon nagy medencés partik szoktak lenni. A múzeum előtt szobra is van, lehet vele fényképezkedni. A kikötő egyébként önmagában is megér egy sétát, fagyizást a gyerekekkel, főleg ha bent állnak a nagy óceánjáró hajók és vitorlások.

Teleférico, Monte, Tobogan

Szintén egy Funchal közeli program. Ha a gyerekek nem félnek a magasban, akkor a Teleférico ami Funchal központjából indul, egy jó kis egynapos program lehet. Miután felmentek a kék felvonóval Montéba, sétálhattok egy nagyot, meglátogathatjátok a Monte Palace-t, amit mi szintén nagyon szeretünk onnan a fehér felvonóval lemehettek a Jardem Botanico-ba vagy Toboganozhattok ha mertek. Mi még nem mertünk vagy nem akartunk, nem is tudom, minket nem vonz annyira ez a dolog, de akit igen, annak itt a lehetőség, hogy kipróbálja az utcán szánkózást. A legények, akik irányítják, elvileg jól képzettek, ez egy igazi megtiszteltetés itt, apáról fiára száll a tudomány. A balesetek nem jellemzők, de előfordult már. Megmondom őszintén, már az is nagy élmény, ahogy másokat nézünk csúszni miközben magasba tartott kézzel szelfiznek. Én biztosan két kézzel kapaszkodnék, ha egyszer rászánnám magam, de itt Madeirán rá kellett jönnöm, hogy én elég beszari vagyok. Néha már attól rosszul vagyok, ahogy másokat látok a szakadék szélén fotózkodni vagy a hatalmas hullámok közé beugrani. De erről majd külön írok. Sajnos az ilyesmi sokszor tényleg tragédiába torkollik.

Jungle Rain restaurant

Amikor Hamburgban éltünk, volt két különleges étterem, ahová a gyerekek miatt szívesen jártunk. Az egyik ilyen volt a Schwerelos/Rollercoaster étterem, ahol az étel egy igazi hullámvasúton érkezett az asztalhoz. A másik az Abenteuer Dschungelland a Weissenhäuserstrandon a Keleti-tengernél. 40 perc autó útra tőlünk. Nagyon megörültünk, amikor az egyik ismerősünk felhívta rá a figyelmünket, hogy Madeirán is nyílt egy ilyen étterem, ami egy igazi kis esőerdőnek van berendezve, az állatok néha "életre kelnek", hangokat adnak ki, mozognak. A gyerekek imádják.

Igaz megint 40 percet kell autózni Funchalból, de a gyerekek miatt megéri és mindemellett nagyon finomakat lehet enni, kimondottan jó áron. Az út maga is fantasztikus, a kilátás pazar, már csak azért is érdemes felkeresni. Egy remek kirándulás is egyben.

Ezek mind olyan helyek, amik kimondottan gyerekes családoknak érdekesek lehetnek, de ez nem jelenti azt, hogy másnak ne lennének érdekesek és azt sem, hogy gyerekkel csak ide lehetne menni. Hiszen számtalan szebbnél szebb hely van még Madeirán, amiket érdemes megnézni mint a Cabo Girao, a fanali babérerdő, Parque economico, Christo Rei stb. de ezekről majd legközelebb külön bejegyzésben írok.

Ha nem akartok lemaradni, iratkozzatok fel a hírlevélre.

Ha érdekelnek rövidebb, naprakész bejegyzések tőlem, kövessétek a facebookon az abigelet nevű oldalamat, ahol picit sűrűbben posztolok azokról a dolgokról, amik éppen foglalkoztatnak.